Guide til arrangører: Få dit løb til at se godt ud

Flere nyheder

BETA: Velkommen til et nyt website

Velkommen til et overblik over orienteringsløb i Danmark. Sitet du besøger et i åben "beta", og det betyder, at I kan se med, mens vi sætter stumperne sammen. Derfor vil der også jævnligt være elementer, som ikke fungerer.
Har du ikke prøvet orienteringsløb før? Vi giver instruktioner og hjælper gerne nye løbere på vej.
I denne video gennemgår vi hvordan du sikrer dig, at de får lavet en god beskrivelse af dit løb - og ikke mindst hvordan du får brugt Facebook's lokationsmarkør, så løbet også ser rigtigt ud på Motionsorientering.dk

1. giv dit løb en præcis og appellerende titel

Hvis dit ugentlige træningsløb blot hedder "Træningsløb", så kommer det til at drukne i mængden af andre træningsløb, og det bliver svært for nye løbere at forstå, hvor dit løb foregår og hvorfor de skal tage til lige dit løb. 

"Tirsdagstræning i Silkeborg Østerskov" er langt bedre fordi du får placeret løbet både tidsmæssigt og geografisk. Hvis I har særligt fokus på bakketræning, natorientingsløb eller fin-orientering, så skriv gerne det i titel-feltet. "Bakkesprint for alle Silkeborg Østerskov" lyder både sjovere og fortæller, at alle målgrupper er velkomne.

2. Lav en fyldig beskrivelse som hjælper nye løbere

Nye løbere har en masse spørgsmål, som I skal huske at besvare. Det er tit de samme oplysninger fra uge til uge, men de skal gentages, fordi folk måske kun ser denne ene beskrivelse.

  • Er nye løbere velkomne?
  • Hvor lange og svære er banerne?
  • Kan man låne et kompas og hjælper klubben med at bruge det?
  • Praktisk info: Pris, toiletter, transport, opbevaring af overtrækstøj?

Det er i dette afsnit, at I har mulighed for at lave den fyldige beskrivelse som gør, at jeres løb tiltrækker nye løbere.

Her et godt eksempel fra OK 73: "Vi hjælper dig i gang - og hjælper med at finde en passende bane. Der er både nemme og svære baner i forskellige længder." Mere skal der ikke til for at nye løbere kan se, at de er velkomne.

3. Brug altid (!) Facebooks lokations-markør

Tryk på kortmarkøren ovre på Facebook!

Det her er det vigtigste punkt i artiklen, og der hvor vi forudser fleste problemer.

Facebook har et faneblad til "lokation" og her er det fristende at indtaste en adresse som Facebook lægger op til. Andre undlader måske adressen, hvis I starter fra klubhuset.

Men - det er helt afgørende, at I benytter den lille lokationsmarkør hver gang (se illustration til højre eller i videoen ovenfor).

Når I placerer den præcist ved starten, tildeler Facebook løbet en præcis længde/breddegrad, som automatisk kan importeres til Motionsorientering.dk.

I må gerne supplere med at give lokationen et navn, men det er vigtigt altid at bruge markøren.

Nogle klubber laver specielle løb, som strækker sig over flere dage. Her er grundreglen: Opret eet arrangement for hvert konkret løb/start. Hver gang løberne sendes ud i en ny skov, så opret det som en markering på kortet.

4. Brug flotte og varierede top-fotos

Familie på orienteringsløb med Ok 73
OK 73 har været i skoven og fotografere nogle af de mange familier der deltager i lørdagstræningen. Det har fået endnu flere til at deltage. (Foto: Jakob Lind Toldborg).

På Motionsorientering.dk har vi på forsiden en liste over løb, og den liste bliver eksporteret til andre sites, fx. findveji.dk og do-f.dk. Her giver vi en del plads til jeres topfoto, og det er derfor vigtigt, at I ikke bruger det samme foto til alle årets 52 træningsløb. Hvis I kun har et mindre antal fotos, så varierer mellem de forskellige og udbyg jeres fotoarkiv løbende.

Brug gerne et flot foto der gerne viser den målgruppe som I vil tiltrække til løbet. Brug gerne fotos af løbere i alle aldre og køn - og gerne noget der viser, at begyndere også er velkomne. Her er et par forslag til oplagte topfotos:
- Et foto af glade løbere i skoven (gerne fra det terræn i omtaler)
- Et naturfoto fra området
- Et udsnit af det kort I skal løbe på.

Størrelse: Facebook's standardstørrelse er 1200 x 628 pixels.

I må ikke benytte fotos eller illustrationer, som I ikke har ophavsret til. Det kan udløse regninger til både klubben og DOF, og vi vil derfor slette fotos på Motionsorientering.dk, hvis vi vurderer, at de overtræder andres ophavsret.

5. Læg løbene op i god tid

Det er en virkelig god ide at lægge løbene op i god tid, så der er meget for brugerne at vælge mellem.

Hvis I kun lægger næste uge løb op, så er resultatet, at dem der besøger Motionsorientering.dk kun ser et enkelt tilbud fra jer. Hvis det ikke passer med deres planer eller ikke ligger i nærheden af, hvor de bor, så kommer de ikke igen. Det er ærgerligt, hvis jeres næste løb i virkeligheden ligger tæt på, hvor de bor.

Mange klubber har i en sæsonplan, som går 1, 2 eller 6 måneder frem i tiden. Hvis I kender blot datoen og startstedet, så læg løbet på Facebook nu. Så kan I senere udvide omtalen, når I har fundet ud af om I laver 2, 3 eller 4 baner.

6. Gør løbet endnu lækrere - her på Motionsorientering.dk

Når løbet først er importeret fra Facebook, kan I selvfølgelig logge ind og redigere teksten.

Vi kommer til at lave felter, hvor I kan linke til jeres indbydelser, instruktioner, resultatlister og o-track.dk.

Senere er målet også at linke til en tilmeldingsservice som Nemtilmeld.dk, som I kan benytte gratis. Denne del af Motionsorientering.dk er dog ikke på plads endnu.